Monestir de Miramar

L’any 1276, el rei Jaume II va fundar en aquest lloc, a petició de Ramon Llull, una escola d’àrab i altres idiomes orientals per als missioners que intentaven convertir al cristianisme els musulmans del nord d’Àfrica. Uns segles després, Miramar va ser la propietat preferida de l’arxiduc Lluís Salvador per viure i hi va fer construir una xarxa de camins i miradors.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: Oest de Mallorca

Població més propera: Valldemossa

Grau de dificultat: Familiar

Durada total: 45 minuts

Accés: L’autobús L210 (Platja de Palma - Palma - Valldemossa - Deià-Llucalcari - Sóller - Port de Sóller) s’atura al km 67,300 (Son Gallard). Amb vehicle propi, s’ha d’agafar a Valldemossa la carretera Ma-10 en direcció a Deià fins al km 67,500.

Punt de partida: Miramar

Ruta circular: Si

Altitud màxima: 340 m

Desnivell: 50 m

Època recomanada: Primavera, Tardor i Hivern

Itinerari

• Miramar

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 340 m

La visita autoguiada comença a la tafona, continua pel jardí (on podeu veure una part del claustre gòtic de l’església de Santa Magdalena) i arriba a la planta baixa de Miramar. Sortiu a la façana principal, que té vistes a la mar, i anau cap a la dreta. Després, girau a l’esquerra seguint les fletxes grogues i baixau uns escalons en direcció al primer mirador. Gaudiu de la vista panoràmica de la costa nord, de la península de sa Foradada i de les ruïnes de la capella de Ramon Llull, l’objectiu d’aquest itinerari. En baixar del mirador, girau cap a la dreta i arribareu al jardí.

• Jardí de la Torre des Moro

Temps 5 minuts - Altitud 325 m

Són curioses les parets emmerletades que devien recordar a l’Arxiduc els castells que la seva família tenia a l’Europa central. També podeu admirar l’estany i les creus lul·lianes. Sortiu cap a l’esquerra dels merlets i travessau el portell, que està tancat amb un pany, ja que a vegades quedava obert i les cabres assilvestrades destruïen els jardins. Travessau en línia recta la marjada fins que arribeu al torrent canalitzat i baixau cap a la dreta tres sèries d’escalons de pedra, anant alerta de no patinar.

• Pont sobre el torrent canalitzat

Temps 8 minuts - Altitud 300 m

Arribau al final dels escalons i desviau-vos cap a l’esquerra travessant el pont. Passau un portell i seguiu tot dret envoltant dos arbres caiguts fins que arribeu a una altra senda que heu d’agafar a uns metres cap a la dreta. A la bifurcació següent, girau a l’esquerra.

• Capella - mirador del beat Ramon Llull

Temps 15 minuts - Altitud 282 m

El lloc i la vista panoràmica són impressionants. Fa uns anys, un llamp va destruir la capella, però restaurar-la resultaria molt complicat. Tornau al pont.

• Pont sobre el torrent canalitzat

Temps 20 minuts - Altitud 300 m

Travessau el pont i, deixant a mà dreta els escalons, caminau 10 metres cap a un portell situat a l’esquerra. El camí descriu unes llaçades en descens, gira a la dreta i torna a pujar per davall una penya en desplom on s’han excavat uns escalons (a la dreta, veim un baix relleu de Ramon Llull). Travessau una tanca, deixau un mirador a l’esquerra i seguiu uns metres tot dret. Encara que a la dreta tingueu la senda que us duu de tornada a Miramar, val la pena dirigir-se en línia recta uns 100 metres cap a un curiós mirador en forma de ferradura. Des d’aquest mirador, tornau a la senda i pujau cap a l’esquerra en direcció a uns xiprers. Davall els arbres, hi ha una barrera verda, tancada amb pany, que heu de botar.

• Miramar

Temps 45 minuts - Altitud 340 m

Seguiu les fletxes vermelles, que us condueixen a l’aparcament, passant per la capella i el jardí.

Altres opcions

Caló de s’Estaca (1 hora i 30 minuts, anada i tornada): Agafau la carretera que duu al port de Valldemossa i, uns metres abans del km 4, aparcau el vehicle. Seguiu una pista ampla que surt cap a la dreta, travessau alguns portells i envoltau les cases de s’Estaca, construïdes per l’Arxiduc. Poc després, en una bifurcació, preneu la pista pavimentada de l’esquerra (la de la dreta ens conduiria a sa Foradada per un camí costaner difícil). El caló de s’Estaca era una petita cala de pescadors i, actualment, és un lloc molt pintoresc, amb casetes perfectament integrades al paisatge, i on es pot nedar.

Ermita de la Trinitat: Podeu anar amb vehicle des de Valldemossa per la carretera de Deià (Ma-1100 i després Ma-10) fins al restaurant Can Costa (km 69,9). Travessau la carretera principal a peu, caminau uns metres en direcció a Valldemossa i seguiu la pista asfaltada. Al cap d’uns minuts arribareu a l’ermita, que es pot visitar des de les 9.30 fins a les 18 hores (tancada en cas de recolliment dels ermitans). És un lloc encantador enmig de l’alzinar i amb un bonic mirador sobre la costa nord.

Sa Foradada (2 hores, anada i tornada): Anant de Deià a Valldemossa, al km 65,5 de la carretera Ma-10 (parada de l’autobús de línia), agafau a mà dreta la pista d’accés als esplèndids miradors de sa Foradada, aparcau i baixau a la casa museu de Son Marroig. Segons indica un cartell, al principi de la pista que baixa a sa Foradada, cal demanar permís per accedir-hi. Val la pena visitar el palau, restaurat per l’Arxiduc. El fet de pagar l’entrada es pot considerar com una autorització, però ho deixam al vostre criteri: no hi sol haver vigilància. Situats d’esquena a la casa, agafau la pista de la dreta i, a pocs metres, trobareu a la dreta el portell amb les indicacions. Travessau-lo per la dreta, entrau a l’olivar i, al cap d’uns 5 minuts, desviau-vos per la pista de la dreta. Després de passar un altre portell, la pista baixa descrivint llaçades cap a la costa i segueix plana durant 15 minuts fins a una cala petita, al peu de sa Foradada. Si voleu pujar al cim, haureu d’enfilar un tram curt (nivell d’excursionistes).

Observacions

Per poder fer l’excursió s’ha de visitar prèviament el museu, que obre de dimarts a dissabte i els dies festius, però no en diumenge (de l’1 d’abril al 31 d’octubre des de les 10 fins a les 19 hores, i de l’1 de novembre al 31 de març des de les 9.30 fins a les 17 hores). L’entrada costa uns 3 euros. Tel. 971 616 073.

D’INTERÈS: L’arxiduc Lluís Salvador
L’arxiduc Lluís Salvador, membre de la família imperial austríaca, va arribar a Mallorca el 1867 per escriure una enciclopèdia temàtica sobre les Balears. La zona compresa entre Valldemossa i Deià el va entusiasmar de tal manera que va comprar, al llarg dels anys, la major part de les propietats situades entre aquests dos pobles. Va restaurar les cases senyorials on va residir, de forma intermitent, fins al 1915, i hi va fer construir una xarxa de camins i miradors. Destaca la seva avançada consciència ecològica per l’època en què va viure: a les seves propietats no es permetia ni caçar ni talar arbres. Va escriure nombrosos tractats científics, llibres de viatges (Um die Welt, ohne zu wollen, ‘Al voltant del món, sense voler-ho’) i poesia (Somnis d’estiu ran de mar). Es diu que podia parlar 17 idiomes.

Enviau una postal

Enviau una postal de Monasterio de Miramar amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!