Ermita de Maristel·la i sa Fita del Ram

Es tracta d’una moderada pujada a un excel·lent mirador sobre el poble d’Esporles i des d’on podreu veure també la badia de Palma i les muntanyes del contorn com els Puntals de Planícia, sa Mola, el puig de Galatzó o na Bauçana. El camí que condueix des del poble d’Esporles a l’ermita de Maristel·la i, d’aquesta a la Fita del Ram és una ruta de muntanya de ferradura amb un tram de carro amb inici a Son Ferrà. L’any 1831 i desprès de la mort de la senyora de Son Ferrà, es va procedir a donar part del bosc d’aquesta finca a l'ordre religiosa dels germans carmelites descalços per a que hi poguessin construir una ermita. Anys desprès, al 1927 es va començar amb el traçat d’un camí que comuniqués el poble amb l’ermita de Maristel·la, catalogat per l’Ajuntament d’Esporles com “camino para tránsito rodado”.
Des de l’ermita fins la Fita del Ram segueix un camí de ferradura, un terreny amb nombrosos avencs i coves a més de diverses tipologies de construccions de pedra en sec. Una de les coves més significatives del tram cap a la Fita del Ram és la cova dels Ermassets, personatges de la famosa llegenda recollida al Tom XXIV de les Rondaies Mallorquines de Jordi des Racó. De fet, tot aquest itinerari està replet de llegendes i històries ben conegudes pels esporlerins/es.
El recorregut té una distància d’aproximadament 6 quilòmetres, una altura màxima de 841 metres i una altura mínima de 181 metres, gran part d'ells discorren entre un espès bosc d’alzines amb un ric sotabosc d’arboceres i mates.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: Sud-oest de la serra de Tramuntana

Població més propera: Esporles

Grau de dificultat: Familiar

Distància total: 3,050 km

Durada total: 1 hora i 10 minuts

Accés: Autobús de la línia L200. Palma-Esporles-Banyalbufar-Estellencs. Amb vehicle propi, agafau des de Palma la carretera de Valldemossa (Ma-1110) i després la Ma-1120.

Punt de partida: Aparcament de sa Vilanova

Ruta circular: Si

Altitud màxima: 581 m

Altitud mínima: 181 m

Temps aproximat d’anada: 1 hora i 10 minuts

Temps aproximat de tornada: 50 minuts

Itinerari

• Aparcament de sa Vilanova

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 181 m - N39 39'37.681" E2 34'54.901"

Des d’aquets punt amb les porxades de l’aparcament a l’esquena, agafam el carrer asfaltat que tenim al davant i que no te sortida i iniciem l’excursió amb el torrentó a la dreta. En arribar al final d’aquest carrer, seguirem tot dret i ens desviarem un poquet a la esquerra per anar a trobar un camí ample que puja primer pel bosc i desprès entre rotes. Aquest camí ens conduirà a la carretera des Verger tirarem per l’esquerra i per amunt uns 40 metres on deixarem la carretera i collirem, a l’esquerra, un camí empedregat que puja. És una drecera per arribar al coll de s’Heura i a son Ferrà.

Elements per observar: Camí amb síquia per recollir aigua de les diferents margades i drecera de camí empedrat.

• Coll de s’Heura – son Ferrà

Distància 1,200 km - Temps 30 minuts - Altitud 324 m - N39 39'26.038" E2 34'25.079"

En aquest punt, hem tornat a la carretera i agafam la berrera que trobam a l’altre costat. Es una barrera que només sobri la fulla petita i s’ens pot fer difícil la entrada amb la motxilla. Agafam el camí que puja i que es converteix amb un camí més ample quant passa pel costat de les cases de son Ferrà. Sempre pujant, tornam a passar una barrera just al darrera de les cases i la deixam com l’hem trobada. Seguim tot dret i pujant per la pista de terra.

Elements per observar: Cases de son Ferrà: Recollides al Catàleg Patrimonial d’Esporles amb la tipologia de Arquitectura Civil i un nivell de protecció de B (protecció parcial). Aquestes cases de possessió daten del segle XVII i, el rellotge de sol que hi ha l’extrem de la façana també està protegit i recollit al catàleg patrimonial d’Esporles.

• Desvio al Cor de Jesus

Distància 2,450 km - Temps 50 minuts - Altitud 503 m - N39 39'43.019" E2 34'0.418"

Tombam a la dreta per deixar la pista ample i agafam un tirany que ens conduirà a una sitja i runes de cases de carboner. Seguim dret uns 50 metres amb una petita pujada fins arribar al Cor de Jesus. Bones vistes del vall d’Esporles i de tot el poble. Alguns diuen que Esporles vist des del cor de Jesus t’he forma de dofi amb el cap a la Vilavella i la l’aleta de coa a la Vilanova. Per continuar fins a l’ermita, desfeim el camí que hem fet per desviar-nos al Cor de Jesus i tornam a la pista ample que agafarem cap a la dreta per seguir la pujada.

Elements per observar: Estatua del cor de Jesus. Construida al 1940 per petició del rector d’aquella època, Mateu Tugores. La finalitat era deixar constància de la devoció de la gent d’Esporles pel Sagrat Cor de Jesus. Va ser realitzada per l’escultor Bartolome Amorós i, inaugurada el 21 de juliol de 1940 beneïda pel rector i apadrinada per Bartomeu Bosch i Margalida Bujosa.

• Ermita de Maristel·la

Distància 3,050 km - Temps 1 hora i 10 minuts - Altitud 581 m - N39 39'37.501" E2 33'44.100"

Arribam a l’ermita i a l’altiplà on està situada. Des de l’esplanada de davant la capella, tenim unes vistes magnífiques de la serra i del Raiguer i llevant de Mallorca. En aquest punt podem deixar-ho o seguir avançant fins a la fita del Ram.

Elements per observar: Ermita de Maristel·la: Al 1926 l’Ermita passà a mans de la Parròquia de Sant Pere d’Esporles. El rector, Mateu Tugores continuà les obres en un altre ubicació, instituí la festa de l'ermita el dia de la Mare de Déu del Carme, el 16 de juliol (en referència al seus orígens), i la batejà amb el nom actual de Maristel·la (Estrella de la Mar). L’any 1949 el cuidador de l’ermita va matar a la seva germana amb un cop de pedra i després es penjà d’una alzina. Corren moltes llegendes sobre aquesta història i mai es sabrà el que realment va passar. L’ermita es va acabar de construir gràcies a l'esforç i a la solidaritat del poble d'Esporles, que des de les cases de Son Ferrà va fer una cadena humana fins a l'ermita, ja cap a l’any 1968. Amb el temps la festa de l’ermita a anat variant de dia segons el rector de la parròquia, actualment es celebra el tercer diumenge de setembre.

• S’Ermita Vella

Distància 3,600 km - Temps 1 hora i 25 minuts - Altitud 616 m - N39 39'28.980" E2 33'33.958"

Deixam l’ermita i creuam l’esplanada del costat de l’ermita on hi ha una figuera morta ben al mig. Creuam un portell i seguim pujant per un camí de ferradura que ens durà a una altre esplanada o es troba l’ermita Vella. Actualment esta arreglada gracies al club d’esplai sa Cadarnera d’Esporles que hi han fet molta feina per restaurar-la. Està previst fer-la servir de refugi. Creuam l’esplanada i seguim pel camí de ferradura fins arribar a un aljub, l’aljub de son Vich.

Elements per observar: Ermita Vella: Fundada, al 1890 per un grup de monjos carmelites que dedicaren dit santuari a la Mare de Déu del Carme. Les obres es varen fer amb lentitud i al 1923 les construccions estaven paralitzades. Fou habitada fins al 1926, quan moriren dos dels seus darrers ermitants; el primer en caure per les escales que donaven a les cel·les i el segon el varen trobar mort dins el pou amb un cop molt fort al cap. No es sap la causa de la mort. D’aquesta manera, la propietat i la gestió va passar a mans de la Parròquia de San Pere d’Esporles. La construcció mai es va acabar.

• Aljub de son Vich

Distància 4,290 km - Temps 1 hora i 40 minuts - Altitud 631 m - N39 39'25.664" E2 33'16.664"

Aquest aljub servia per donar de beure als animals i també als carboners que hi havia a la zona. Deixam l’aljub al darrera i seguim pujant per camí que poc a poc es converteix amb tirany.

• Fita del Ram

Distància 6,100 km - Temps 2 hores i 10 minuts - Altitud 833 m - N39 38'59.161" E2 33'6.839"

En haver deixat l’Aljub, hem de voltar a l’esquerra. Aquí el camí ample desapareix i hem de seguir el tirany i les fites fins arribar a una paret que la deixarem a l’esquerra per seguir pujant. Arribam a una paret de roca amb una encletxa que ens conduirà al punt geodèsic de la fita del Ram.

Elements per observar: Cova dels Ermassets, es troba just a davall la fita al caminet que l’envolta.

Observacions

Aquest itinerari està inclòs dins el programa de recuperació i difusió dels camins d'Esporles, Camina per Esporles. Podeu trobar més informació a la web de l'Ajuntament d'Esporles

Enviau una postal

Enviau una postal de Ermita de Maristel·la y sa Fita del Ram amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!