Camí de cas Ratat

Esglaieta - es Muntant - Esporles
El camí que va des de s’Esgleieta cap a Esporles passant pel Muntant s’anomena camí de Cas Ratat. Aquest camí apareix inventariat per primera vegada en el Plan Nacional de Vías Provinciales l’any 1973 amb dues inscripcions diferents: el “Camino Ca’s Ratat” pròpiament dit com a camí existent a la província a càrrec d’Esporles amb inici i final a la PM-1120 - s’Esgleieta, amb una longitud de 4 quilòmetres i una amplada de 3 metres, 2,5 dels quals són de calçada; i per altra banda, el “Cº Can Mayol” també com a camí existent a la província però en aquest cas a càrrec de Palma amb inici al carrer Alcázar de Toledo i final al terme d’Esporles, i que suposa la continuació del camí inventariat a Esporles dins el terme de Palma (l’anterior esmentat).
L’any 1996 el camí ja es trobava inventariat en un sol itinerari de 4 quilòmetres. Actualment, va ser recuperat fa poc (al març del 2015) gràcies a la labor de neteja dels alumnes del taller d’ocupació d’Esporles.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: Sud-oest de la serra de Tramuntana

Població més propera: Esgleieta (Esporles)

Grau de dificultat: Mitjana

Distància total: 11,880 km

Durada total: 2 hores i 50 minuts

Accés: Esgleieta, MA-1110 Km 10 a la rodona amb vhícle particular o parada 20011 de la L210 del TIB.
Es Muntant, parada 518 línia 16 Establiments - Son Fuster de la EMT de Palma.

Punt de partida: Llogaret de s'Esgleieta

Ruta circular: No

Altitud màxima: 320 m

Altitud mínima: 106 m

Desnivell: 214 m

Desnivell ascendent acumulat: 278 m

Desnivell descendent acumulat: 219 m

Itinerari

• Llogaret de s'Esgleieta

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 110 m - N39 39'33.001" E2 38'29.698"

Des de s’Esglaieta, agafam la carretera Ma-1110 en direcció a Palma. A uns 450 m trobam la rodona que condueix a Esporles per la Ma-1120. Aquesta ubicació es un bon lloc on deixar els cotxes si veniu en vehícle particular ja que a la plaça de s’Esglaieta esta regulat amb l’aparcament. Agafam cap a Esporles creuant la rodona, anau molt alerta amb els vehícles, i a uns 100 m circulant per l’esquerra, trobam el camí de cas Ratat.

Elements per observar: Llogaret de s’Esgleieta

• Camí de cas Ratat – camí de son Maiol

Distància 0,536 km - Temps 15 minuts - Altitud 109 m - N39 39'19.501" E2 38'24.061"

El primer tram del camí està asfaltat. Seguim per el camí de terra que a poc a poc va guanyant en altitud fins arribar al vial XIV de l’urbanització de ses Rotgetes. En aquest punt, tombam a l’esquerra i baixam per el vial asfaltat amb les cases a la dreta i la garriga a l’esquerra. A uns 270 m seguim tot dret baixant per el camí que ara es de terra i deixant el vial XIV. Seguim baixant i pujant entre son Maiol a la dreta i la garriga i el parc Bit a l’esquerra. El camí, ara s’ha convertit en una pista de terra on hi passen vehícles.

Elements per observar: Camí de cas Ratat, paissatge rural, paissatge de garriga

• El paisatge rural de Palma - Establiments

Distància 3,150 km - Temps 46 minuts - Altitud 135 m - N39 38'11.281" E2 37'38.640"

En aquest punt elevat, hi arribam després de creuar el torrent de na Bàrbara. Aquí trobam un encreuament de camins, agafam el de la dreta. A uns 600 m trobarem que el camí de terra es converteix en un carrer asfaltat. Seguim aquest carrer fins arribar a la carretera d’Esporles Ma-1040. En aquest punt tombarem a la dreta fins arribar a la placeta des Muntant, la darrera parada del bus de línia 16 de la EMT de Palma. Aquest punt, pot esser una alternativa de sortida a la de s’Esgeieta.

Elements per observar: Paisatge rural

• Camí del Delme - camí de Sarrià - Son Malferit - Son Poquet

Distància 4,440 km - Temps 1 hora i 3 minuts - Altitud 149 m - N39 38'13.859" E2 36'56.998"

Agafam el camí del Delme situat just passat el bar des Muntant i que comença amb pujada. Seguim el camí durant uns 1,190 km sempre tot dret. Arribam a un punt on ens creuam amb un altre camí que va d’esquerra a dreta, mal asfaltat i amb una entrada de pedra en sec i unes barreres que ens queden just enfront. Tombam a la dreta per aquest camí, el camí de Sarrià. Passarem per a devora la possessió de Sarrià que ens quedarà a l’esquerra i en posició elevada, la deixarem enrera mentres arribam a la font de Sarrià després de creuar el torren de Sarrià. En aquest punt, tombarem a l’esquerra pel camí de terra que ens condueix entre camps cultivats i amatllers cap a son Malferit. A uns 1,490 km trobam una barrera que ens indica el camí de son Malferit, la creuam i seguim el camí entre paret seca durant uns 1,200 km més. Arribarem a les cases de son Malferit i les deixarem a l’esquerra sortint de la possessió per una barrera que trobam a uns 150 metres i que dona al camí de pujada asfaltat. Arribam a la carretera des Verger amb la possessió de son Poquet al davant. En aquest punt tombam a la dreta i seguim uns 400 m fins arribar al punt més elevat del dia, el coll de s’Eura on ja es pot observar el vall d’Esporles.

Elements per observar: Església del Muntant, Camí del Delme, construccions de pedra en sec, possessions, torrent, paissatge rural, ametllers, vall

• Coll de s’Heura

Distància 10,010 km - Temps 2 hores i 35 minuts - Altitud 320 m - N39 39'25.920" E2 34'25.140"

Des d’aquest punt agafam el camí empedrat que baixa per la dreta de la carretera. Aquesta dracera ens torna a dur a la carretera des Verger, tombam a la dreta per la carretera i tot seguit a la primera curva, deixam la carretera i agafam, a la dreta, un camí de terra que baixa cap al barri de sa Vilanova. Justa abans d’entrar al descampat i el primer carrer asfaltat del poble, anam per l’esquerra i creuam el torrentó que em tengut a l’esquerra tota la baixada. Seguim aquest camí guanyant un poc d’altura i que ens condueix a darrera unes cases al barri des Rafal.

Elements per observar: Construccions de pedra en sec, barri de Sa Vilanova, pont, torrent, sistema de marjades, barri des Rafal

• Camí des Rafal i carrer Quarter

Distància 11,170 km - Temps 2 hores i 52 minuts - Altitud 202 m - N39 39'39.121" E2 34'47.521"

En aquest punt tombam a l’esquerra i seguim pel camí des Rafal. Inicialment empedrat es converteix en un camí de terra entre dues parets de pedra en sec. En acabar el camí de terra, seguim tot dret per el carrer asfaltat fins arribar a l’encreuament amb el carrer Quarter. Tombam a l’esquerra amb el quarter de la guardia civil a l’esquerra i seguim fins arribar a la parada de l’autobus que la trobarem al carrer Jaume I.

Altres opcions

En aquesta itinerari es pot partir de dos llocs diferents, des de s’Esglaieta o des de es Muntant, els dos accecibles amb transport públic.
Des de s’Esgleieta: El camí surt de s’Esgleieta i pren el camí des Ratat cap a Ses Rotgetes, un cop allà s’ha d’agafar el camí de Can Maiol cap a es Muntant.
Des de es Muntant: Podem arribar-hi amb autobus de la línia 16 Establiments - Son Fuster de la EMT de Palma. Agafam pel camí del Delme, camí de Sarrià i cap el camí de Son Malferit fins arribar a son Poquet i a Esporles.

Observacions

Aquest itinerari està inclòs dins el programa de recuperació i difusió dels camins d'Esporles, Camina per Esporles. Podeu trobar més informació a la web de l'Ajuntament d'Esporles

Enviau una postal

Enviau una postal de Camí de cas Ratat amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!