Sa Costera

Del mirador de ses Barques a Cala Tuent
Itinerari costaner de gran bellesa, amb dues parts molt diferenciades: primer, travessareu bancals d’oliveres i, després, caminareu amb espectaculars vistes panoràmiques de la costa nord.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: Oest de Mallorca

Població més propera: Sóller

Grau de dificultat: Mitjana

Durada total: 3 hores i 45 minuts

Accés: S’hi pot arribar amb autobús de línia des del Port de Sóller (cada dia, excepte el diumenge, d’abril a octubre a les 9 hores). Amb vehicle propi, heu de seguir la carretera Ma-10 des de Sóller cap a Lluc fins al quilòmetre 44,8.

Punt de partida: Mirador de ses Barques

Itinerari

• Mirador de ses Barques

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 400 m

Des de l’aparcament, podeu seguir la senda escalonada i senyalitzada (que primer puja, després gira a l’esquerra, i descendeix lleugerament) o la pista sense asfaltar que hi ha més a l’esquerra. Tots dos camins es troben a uns 10 minuts del mirador, en un encreuament on heu de seguir per la pista plana que travessa entre marjades d’oliveres centenàries. 10 minuts més tard, abans del predi de Bàlitx d’Amunt, la pista es dirigeix a la dreta i travessa una paret. En el primer revolt pronunciat a l’esquerra, seguiu tot dret per l’antic camí empedrat fins a una zona ombrívola.

• Font de Bàlitx

Temps 30 minuts - Altitud 380 m

Just abans d’arribar a la font, el vostre camí gira bruscament a l’esquerra, descendeix per l’empedrat irregular i llenegadís i torna a desviar-se sobtadament cap a la dreta. Arribau a la pista i a les cases en ruïnes de Bàlitx d’Enmig. Aquí podeu admirar dues interessants oliveres: una es troba davant l’entrada de la casa i, l’altra, a la dreta del camí. Seguiu fins que arribeu a un encreuament de pistes. Preneu la pista de l’esquerra, i agafau, a pocs metres, la senda empedrada de la dreta (senyalitzada). La vostra senda desemboca a la pista que heu d’agafar cap a l’esquerra i que condueix fins a la finca.

• Bàlitx d'Avall

Temps 1 hora i 15 minuts - Altitud 150 m

Des de fa uns anys, a Bàlitx d’Avall es dediquen a l’agroturisme: hi ha la possibilitat de menjar-hi i dormir-hi amb reserva prèvia (tel. +34 639 718 506, info@balitxdavall.com), a més de beure suc de taronja natural. Des de Bàlitx, seguiu la pista, travessau el torrent i, al començament de la pujada, desviau-vos a la dreta per una senda senyalitzada que, als 20 minuts, torna a desembocar a la pista que us porta al tossal (abans d’arribar-hi, hi ha una bifurcació: si anau cap a l’esquerra i, al final, preneu la senda de la dreta, arribareu, en uns 30 minuts, a la torre de senyals de na Seca).

• Coll de Biniamar

Temps 1 hora i 45 minuts - Altitud 365 m

Travessau i baixau aquest tossal per l’alzinar fins al final de la pista. Després de 10 minuts, trobareu una petita variant que està senyalitzada i que us permet abandonar la pista durant uns metres. A prop del final de la pista, comença, a mà dreta, la senda empedrada que va a Cala Tuent, amb impressionants vistes de la costa. Després de mitja hora de caminar a peu pla i descendir suaument, arribareu a una bifurcació.

• Bifurcació de la font des Verger

Temps 2 hores i 30 minuts - Altitud 200 m

La font està situada a uns 15 minuts per la senda de l’esquerra, molt a prop de la costa. El seu abundant cabal va permetre que s’hi instal·làs la fàbrica d’electricitat, que va subministrar energia a Sóller fins al 1962. L’any 2008, es va construir una canalització submarina que duu l’aigua al Port de Sóller i, des d’aquí, a tota l’illa. Després d’aquesta bifurcació, el camí puja gradualment.

• Coll de na Polla

Temps 3 hores i 15 minuts - Altitud 150 m

Travessau la paret mitgera, baixau per l’olivar abandonat, arribau a la pista que heu de seguir durant uns metres i, davant les cases de Capapuig, girau a l’esquerra. Poc després, arribareu a una altra pista que heu de seguir uns 50 metres, fins que us desvieu a l’esquerra, per uns escalons de pedra. Quan acabeu de baixar-los, trobareu una bifurcació: el camí de l’esquerra us porta, després de travessar una altra pista i de dirigir-vos lleugerament a l’esquerra, directament al restaurant Es Vergeret; el de la dreta, després d’un tram empedrat, en molt bon estat, desemboca en una pista que heu seguir cap a l’esquerra. Quan arribeu al camí asfaltat, girau a l’esquerra, en direcció al restaurant, i, a pocs metres, baixau a mà dreta per uns escalons que us duran a la cala. Heu tardat 30 minuts des del tossal. Si heu anat al restaurant i voleu baixar a la cala, heu d’agafar la pista asfaltada fins que passeu el primer revolt i allà veureu, a mà esquerra, els escalons que baixen cap a la cala.

• Cala Tuent

Temps 3 hores i 15 minuts

Altres opcions

Aquest itinerari es pot iniciar a Sóller i acabar a sa Calobra, però s’allargaria 2 hores més. Una altra possibilitat consisteix a agafar una barca al matí fins a sa Calobra i fer l’excursió a l’inrevés.

Si voleu començar a Sóller, heu d’anar al camp de futbol. Aquí heu de prendre el carrer de l’esquerra, que heu de seguir tot dret fins que desemboca al camí de ses Argiles (en direcció al poliesportiu). Al camí de Son Blanco trobam, a la dreta, el primer cartell indicador del camí vell de Bàlitx, que porta a la pista, a mitjan camí entre el mirador i Bàlitx d’Amunt. Si voleu continuar des de Cala Tuent fins a sa Calobra, heu de seguir la carretera fins a l’església de Sant Llorenç. A la dreta de l’església, travessau un portell i cercau per la dreta la senda que, al principi, està poc definida i després està empedrada fins a les cases de sa Calobra. Des d’aquí, baixau a la carretera i girau a l’esquerra fins al moll de sa Calobra. Val la pena visitar l’espectacular desembocadura del torrent de Pareis.

Si anau al matí amb barca a sa Calobra, podeu fer l’excursió en sentit contrari. Des del moll, agafau la carretera (aproximadament 1,5 quilòmetres), girau cap a les cases de sa Calobra i, des d’allà, preneu una senda cap al coll de Sant Llorenç. Seguint la carretera, dirigiu-vos al restaurant de Cala Tuent (si disposau de vehicle, podeu començar aquí l’excursió i us estalviareu 1 hora i 30 minuts) i, poc abans d’arribar-hi, podeu veure a l’esquerra el primer indicador que ens porta a Capapuig i al coll de na Polla. Aquí comença el bonic tram costaner fins al coll de Biniamar, des d’on descendiu cap a Bàlitx d’Avall abans de pujar cap al mirador de ses Barques (transport públic a Sóller). 15 minuts abans d’arribar al mirador, trobareu la bifurcació cap a Sóller o Port de Sóller (6 hores i 30 minuts de sa Calobra a Sóller; 5 hores i 15 minuts de sa Calobra al mirador, i 4 hores de Cala Tuent al mirador).

Observacions

ATENCIÓ: Informau-vos de la possibilitat de tornar amb barca (el servei s’interromp en cas d’onatge fort) Barcos Azules.

Enviau una postal

Enviau una postal de Sa Costera amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!