Puig des Teix

Excursió circular des de Valldemossa
A pesar de no ser un dels cims més alts de l’illa, el puig des Teix (s’anomena així pels teixos que hi havia a prop del cim i dels quals només queden uns quants exemplars) és un dels cims més visitats. A més dels extensos alzinars, el principal atractiu és l’espectacular camí de s’Arxiduc, construït sobre la cresta a final del segle XIX. Va ser encarregat per l’arxiduc Lluís Salvador, membre de la família imperial austríaca, el qual va passar llargues temporades a les seves propietats situades entre Valldemossa i Deià, des de 1867 fins a 1915.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: Oest de Mallorca

Població més propera: Valldemossa

Grau de dificultat: Mitjana

Distància total: 14,470 km

Durada total: 4 hores i 30 minuts

Accés: Amb l’autobús de la línia L210 (Platja de Palma-Palma-Valldemossa-Deià-Llucalcari-Sóller-Port de Sóller). Des de Palma, amb vehicle propi per la Ma-1110.

Punt de partida: Parada de l’autobús de línia a Valldemossa

Època recomanada: Tot l’any

Itinerari

• Parada de l’autobús de línia a Valldemossa

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 400 m - N39 42'35.939" E2 37'13.440"

Situats a la parada de l’autobús, d’esquena a la carretera, sortiu pel carrer que es troba davant vosaltres (carrer del Rector Joan Mir), girau pel segon carrer a mà dreta, on hi ha el camp de futbol (carrer de Joan Fuster), i agafau el segon carrer a l’esquerra (carrer de ses Oliveres). Al final d’aquest carrer, comença un camí que, a uns 100 metres, gira cap a l’esquerra i arriba a una escala de fusta per la qual heu de travessar una paret. Poc després, agafau el camí de la dreta i pujau fent llaçades fins que travesseu la paret mitgera, que ens permet accedir a una zona plana i a una clariana al bosc amb una cisterna d’aigua.

• Pla des Pouet

Distància 2,230 km - Temps 1 hora - Altitud 685 m - N39 43'22.018" E2 37'14.041"

Des de la cisterna, podríem allargar l’itinerari (vegeu «Altres opcions»). L’itinerari recomanat gira a la dreta just abans d’arribar a la cisterna i us duu en 10 minuts al coll de Son Gallard (766 metres. N39 43.701 E2 37.336). Aquí us trobau al camí de s’Arxiduc, on heu de girar a mà dreta i pujar deixant a la dreta un camí que condueix en 3 minuts a la cova de s’Ermità Guillem, habitada a temps parcial i en molt bon estat de conservació. Travessau una paret mitgera i, a la bifurcació següent, agafau cap a l’esquerra fins que aconseguiu el fil de la cresta. Des d’aquí, podeu gaudir d’una immillorable vista panoràmica de la costa nord, en la qual destaquen la península de sa Foradada i la zona costanera fins al port de Sóller. El camí continua per la cresta durant uns 20 minuts i, poc després d’eixamplar-se, podeu veure a mà esquerra unes fites.

• Bifurcació a Deià

Distància 4,730 km - Temps 1 hora i 45 minuts - Altitud 925 m - N39 43'51.780" E2 37'56.279"

Encara que en el futur se senyalitzarà com a GR 221, aquesta bifurcació no és fàcil de trobar (si voleu baixar a Deià, vegeu «Altres opcions»). No té importància per al vostre itinerari, ja que heu de continuar recte, deixar a mà esquerra el puig des Caragolí i arribar a un encreuament de camins.

• Bifurcació al pas d’en Miquel

Distància 5,460 km - Temps 2 hores i 5 minuts - Altitud 908 m - N39 43'41.879" E2 38'19.140"

Si agafàssiu el de la dreta, tornaríeu al pla des Pouet i a Valldemossa (1 hora i 30 minuts). El vostre itinerari continua pel camí de l’esquerra, puja un tram curt i davalla fins a una altra bifurcació senyalitzada amb una enorme fita de pedres.

• Bifurcació al cim

Distància 7,040 km - Temps 2 hores i 25 minuts - Altitud 880 m - N39 43'52.859" E2 39'8.341"

Girau a l’esquerra, enfilau uns quants metres i travessau una paret mitgera per una escala. Travessau l’altiplà i, pujant en fort pendent, arribareu al cim.

• Puig des Teix

Distància 8,160 km - Temps 2 hores i 45 minuts - Altitud 1.064 m - N39 43'52.859" E2 39'40.799"

Gaudiu de la vista panoràmica en direcció al nord, cap als cims més alts, i tornau a la bifurcació.

• Bifurcació al cim

Distància 9,250 km - Temps 3 hores i 5 minuts - Altitud 880 m - N39 43'52.561" E2 39'8.399"

Girau a l’esquerra i, després de caminar uns 15 minuts, passareu pel costat d’un pou de neu (N39 43.647 E2 39.249), pel refugi no guardat des Cairats i per la font des Polls (normalment seca). La pista baixa en fort pendent fins que travessa una paret mitgera. A les dues bifurcacions següents, agafau sempre la pista de la dreta, arribau a la urbanització i seguiu tot dret.

• Parada de l’autobús de línia a Valldemossa

Distància 14,400 km - Temps 4 hores i 30 minuts - Altitud 400 m - N39 42'35.939" E2 37'13.861"

Altres opcions

Itinerari alternatiu pel mirador de Can Costa (1 hora): Des del punt B, passau al costat de la cisterna i seguiu tot dret. Així arribareu a un mirador, a la talaia Vella (on hi ha les restes del refugi de s’Arxiduc) i al coll de Son Gallard (on enllaçau novament amb l’itinerari descrit).

De Valldemossa a Deià (3 hores i 30 minuts, en total): Aquest tram se senyalitzarà pròximament com a GR 221. Heu de seguir l’itinerari descrit fins al punt C (1 hora i 45 minuts des de Valldemossa). Aquí us heu de desviar pel camí de l’esquerra, marcat amb fites, que us condueix fins als cingles (10 minuts). 20 minuts més tard, entrau al bosc, on hi ha innumerables camins: a les bifurcacions, heu de seguir els senyals. Davant una paret mitgera sense portell (35 minuts), heu de girar a la dreta i seguir un senda coberta de vegetació fins a Can Borràs (30 min), es Molí i Deià (15 minuts). Des d’aquí, es pot tornar a Valldemossa amb autobús de línia o amb taxi.

Observacions

Els voltants de Valldemossa: Val la pena recórrer els carrerons d’un dels pobles més bonics de l’illa i visitar-ne la Cartoixa. Altres punts d’interès són: l’ermita de sa Marina i el caló de s’Estaca.

Muntanya des Voltor
Recentment, i per gestionar la zona natural de les finques de Son Gual, Son Gual Petit, Son Moragues y Can Costa, s'ha posat en marxa un projecte anomenat Muntanya des Voltor. Per poder passar per aquest tram de l'excursió que transcorre per aquestes finques privades, s'ha de demanar permis al correu electrònic: valldemossa@procustodia.org

Enviau una postal

Enviau una postal de Puig des Teix amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!