De Deià a Sóller

Per Cala Deià, Llucalcari i camí de Castelló
Excursió molt variada que combina la visita de dos pobles (Deià, un dels pobles més bonics de l’illa amb el seu urbanisme integrat en l’entorn, i Sóller, envoltat de muntanyes) amb un itinerari costaner de gran bellesa i amb un altre d’origen àrab. Es podria escurçar l’itinerari seguint el GR 221, però ens perdríem el meravellós camí costaner i hauríem de caminar 500 metres per la carretera principal.

ATENCIÓ: El camí costaner té trams estrets i llenegadissos.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: Oest de Mallorca

Població més propera: Deià

Grau de dificultat: Mitjana

Durada total: 4 hores i 30 minuts

Accés: Amb l’autobús de línia de Palma a Valldemossa, Deià, Sóller i Port de Sóller. Amb vehicle propi per la Ma-10 des de Sóller o Valldemossa. A Deià hi ha poques places d’aparcament lliures de pagament.

Punt de partida: Deià - parada de l’autobús de línia

Itinerari

• Deià - parada de l’autobús de línia

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 160 m

Començau l’itinerari amb una visita al poble: caminau uns metres en direcció a Sóller i entrau pel primer carrer que hi ha a mà esquerra (carrer des Porxo). Tot d’una arribau a una plaça, després heu de pujar pels escalons situats darrere la font. Seguiu el carrer en ascens fins al cementeri i l’església. Baixau pel carrer de Ramon Llull i, al final, girau a la dreta per uns escalons de pedra (costa d’en Topa). Quan arribeu al carrer asfaltat, continuau tot dret, travessau el torrent i girau a la dreta. Seguiu el llit del torrent fins que arribeu a un encreuament on veureu el primer cartell que indica a la dreta, cap a la cala. Agafau aquest carrer, que es converteix en una pista sense asfaltar, fins al final.

• Començament del camí des Ribassos

Temps 30 minuts - Altitud 100 m

El camí travessa dues parets mitgeres amb escales de fusta i, després de salvar el torrent per un pont de fusta, desemboca a la carretera. Seguiu-la cap a l’esquerra i arribareu a la cala.

• Cala Deià

Temps 1 hora

És molt pintoresca i convida a banyar-s’hi. També hi ha dos restaurants oberts entre abril i octubre. Tornau uns 50 metres pel camí d’anada i veureu, a l’esquerra, uns escalons de pedra pels quals heu de pujar. Als 2 minuts, desviau-vos a l’esquerra i baixau a la marjada inferior per travessar la cala per la banda superior. Hi trobareu una barana de fusta; després el camí ascendeix lleugerament. No heu de baixar a la casa que hi ha a l’extrem de la cala, sinó girar a mà dreta. Després de gaudir d’una nova vista panoràmica, el camí segueix la costa, on es poden veure nombrosos pins arrabassats d’arrel pel temporal de vent que va tenir lloc el novembre de l’any 2001. Passat un mirador, n’heu de tornar a passar un altre amb l’ajuda d’una escala de fusta.

• Pins de Son Beltran

Temps 1 hora i 30 minuts - Altitud 10 m

Esplanada amb una taula rústica de pedra i un lloc privilegiat per fer-hi una aturada. Seguiu a peu pla, passau dues escales de fusta, deixau una bifurcació a mà dreta i, a pocs metres, teniu una paret de pedra molt alta a la dreta. Seguiu uns metres més enllà.

• Es Canyeret

Temps 1 hora i 45 minuts - Altitud 10 m

Aquesta platja de roques, nudista, està situada davall el camí que marca la ruta. Aquí heu d’abandonar el camí costaner per uns escalons que pugen a mà dreta, en fort pendent (hi ha una casa a cada costat). El camí desemboca en un altre de transversal que heu d’agafar cap a l’esquerra. Passareu un portell i arribareu a un carrer asfaltat.

• Llucalcari

Temps 2 hores - Altitud 70 m

Preciós conjunt de cases on podeu admirar unes quantes torres de defensa. Remuntau el carrer cap amunt i, a uns 40 metres, abandonau-lo seguint a l’esquerra, per uns escalons (en una rajola podeu llegir: «Camí Vell»). Passats uns 50 metres des de la darrera construcció, si us girau i mirau cap enrere, podreu gaudir d’una de les millors vistes panoràmiques de l’illa. Poc després, travessau la carretera en línia recta i preneu una pista asfaltada que puja fent llaçades. Desviau-vos per la primera pista asfaltada que surt a mà dreta i seguiu-la en fort ascens, durant 5 minuts, fins que arribeu a un pronunciat revolt a l’esquerra. Si us hi fixau bé, a la dreta podreu veure el començament d’un camí que us durà, en pocs minuts, a un camí transversal.

• Camí de Castelló

Temps 2 hores i 20 minuts - Altitud 210 m

Es coneix també com el camí Vell de Sóller a Deià i el seu origen es remunta a l’època de dominació àrab. Al llarg dels darrers anys, se n’han restaurat nombrosos trams. Seguiu aquest camí cap a l’esquerra, passau a prop de les cases de Son Coll i, als 10 minuts, entrau al bosc. Després d’uns revolts en ascens i d’un tram pla, arribareu a una era de batre (30 minuts). El camí desemboca en una pista i passa davant les cases senyorials de Son Mico i Can Prohom. Poc després, arribareu a un gran encreuament.

• Capella de Castelló

Temps 3 hores i 15 minuts - Altitud 260 m

A l’esquerra, teniu els camins que es dirigeixen al Port de Sóller i al refugi de Muleta (vegeu «Altres opcions»). Agafau el camí tot dret, que, més tard, travessa una pista asfaltada (aquí teniu un altre camí per anar a Sóller); més endavant, a l’esquerra, preneu un camí estret. Al cap de pocs minuts, el camí està asfaltat durant uns 100 metres i, després, descendeix escalonat fins que desemboca a una pista asfaltada. Poc després, travessau tot dret la carretera de Palma al Port de Sóller per dirigir-vos al centre.

• Sóller

Temps 4 hores i 30 minuts - Altitud 40 m

Podeu tornar a Deià amb taxi o amb autobús de línia.

Altres opcions

Es descriuen dues possibilitats distintes per acabar l’excursió: el refugi de Muleta o el Port de Sóller:

Per anar al refugi de Muleta o al Port de Sóller, heu de girar a l’esquerra en el punt H, fins que arribeu a la carretera, per on heu de continuar uns 50 metres cap a l’esquerra (en direcció a Deià). Del primer revolt pronunciat surt una pista asfaltada que du al restaurant Béns d’Avall. Seguiu-la uns 10 minuts i, a la primera bifurcació, girau a la dreta i passau devora la casa de Son Augustinus. Al cap de pocs minuts, abandonau l’asfalt, girau per la primera pista a la dreta i, a l’encreuament següent, desviau-vos per la pista de l’esquerra. Travessareu un majestuós oliverar amb exemplars centenaris i arribareu a una bifurcació, a prop de les cases de Muleta Gran. Aquí se separen les dues alternatives:

Per anar al refugi de Muleta, agafau el camí de l’esquerra, que, al cap de pocs minuts, travessa una paret mitgera i baixa cap a la costa. A prop del refugi, a l’encreuament de camins, preneu el de la dreta, que puja lleument i arriba al refugi per la banda posterior. Heu tardat 1 hora des de la capella de Castelló.

Per anar al Port de Sóller, heu de seguir tot dret i arribareu tot d’una a una bifurcació de quatre camins on heu de continuar recte. Poc després, girau a la dreta i, després de rodejar les cases de Muleta, preneu un camí a l’esquerra i travessau un portell. Passau entre oliveres de formes fascinants, travessau un altre portell i baixau a un petit torrent amb un tercer portell. Poc després, deixau a l’esquerra la finca Ca S’Hereu, de Muleta, i el camí gira a la dreta i és pla. Descendiu, després, per un empedrat irregular fins a la perifèria del Port de Sóller. Heu caminat 1 hora i 15 minuts des de la capella de Castelló.

Enviau una postal

Enviau una postal de De Deià a Sóller amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!