Cales i miradors de Formentor

Ascensió al Fumat
El cap de Formentor és un dels llocs més bells de l’illa. Per comparació al veí cap des Pinar, el de Formentor no té sendes fàcils i atractives per recórrer-lo. Les millors vistes es gaudeixen des de la carretera. Els 20 quilòmetres que separen el Port de Pollença del far de Formentor ens ofereixen una de les carreteres més belles de Mallorca (vegeu «Altres opcions»). L’itinerari descrit combina un passeig per una cala a través d’una pista asfaltada (nivell de passejants) amb una senda rosta i coberta de mala herba que arriba al Fumat.

Fitxa tècnica

Tipus d’excursió: Senderisme

Situació: extrem nord de la serra de Tramuntana

Població més propera: Formentor (Pollença)

Grau de dificultat: Mitjana

Durada total: 2 hores i 15 minuts

Accés: l’autobús de línia només arriba a la platja de Formentor, a uns 4 quilòmetres de l’inici de l’itinerari. Amb vehicle propi, anau del Port de Pollença al far de Formentor (Ma-2210).

Punt de partida: Aparcament al km 13 de la carretera Ma-2210

Ruta circular: Si

Altitud màxima: 334 m

Desnivell: 334 m

Època recomanada: Tot l’any

Itinerari

• Aparcament al km 13 de la carretera Ma-2210

Distància 0,000 km - Temps 0 hores - Altitud 90 m

Per damunt vosaltres, destaca la impressionant mola del Fumat, l’objectiu de l’itinerari. Seguiu la carretera cap a la dreta (en direcció al Port de Pollença) uns 100 metres, travessau-la cap a l’esquerra i agafau la pista asfaltada (cartell). Passau a la dreta de la barrera i descendiu a través d’un pinar en què creixen nombrosos garballons.

• Cala Murta

Temps 20 minuts

Lloc ideal per fer-hi una aturada. Des de la part dreta de la cala es pot fer un passeig de 20 minuts (anada i tornada) fins al mirador del Castellet. A l’embarcador, i passant per la casa, comença el camí que comunicava la cala amb el far i pel qual, fins que no es va construir la carretera, arribaven els subministraments. Aquest és el camí que heu de seguir, però l’heu d’agafar més amunt. Tornau per la pista asfaltada d’anada, travessau tres ponts, deixau a l’esquerra una pista forestal i travessau novament el torrent.

• Bifurcació (poc clara)

Temps 27 minuts - Altitud 40 m

Pocs metres després del pont, preneu, a la dreta, en diagonal, una senda sense senyalitzar. Al cap de pocs minuts, passau per devora un forn de calç i podreu veure el tàlveg pel qual puja l’antic camí al far (que s’origina a Cala Murta). Seguiu tot dret uns 10 minuts fins que arribeu a aquesta senda coberta per mala herba per la qual heu de pujar descrivint nombroses llaçades.

• Coll de la Bretxa

Temps 1:10 - Altitud 245 m

No fa falta arribar al tossal. Al darrer revolt cap a la dreta (50 metres abans del tossal) surt una senda a l’esquerra. Les marques de pintura us condueixen, entre la mala herba i els cingles, fins al cim.

• El Fumat

Temps 1:30 - Altitud 334 m

Bella vista panoràmica de la badia de Pollença i del far de Formentor. Si voleu gaudir d’una vista impressionant de Cala Figuera, heu d’anar uns 50 metres cap a l’oest. Per baixar, seguiu durant 5 minuts la senda de pujada i, després d’un descens fàcil, dirigiu-vos cap al nord (en direcció al far) per una senda de pedres soltes senyalitzada amb fites. Més avall, es veuen les llaçades del camí antic. Dirigiu-vos a un coll ample.

• Coll de sa Creu

Temps 1:50 - Altitud 238 m

Aquí trobau el camí antic. Seguiu-lo fins a la carretera, que heu d’agafar cap a l’esquerra. Travessau el túnel estret i fosc, i continuau per la carretera.

• Aparcament al km 13 de la carretera Ma-2210

Temps 2:15 - Altitud 90 m

Val la pena davallar també des de l’aparcament fins a Cala Figuera (30 minuts, anada i tornada).

Altres opcions

Altres passejades pel cap de Formentor: des de l’aparcament del mirador des Colomer podem fer un passeig pels penya-segats, de 200 metres d’altura, fins als miradors. De davant l’aparcament, surt una carretera estreta que podeu seguir amb cotxe fins al final. Si pujau pels escalons de ferro de la talaia d’Albercutx, gaudireu d’una vista panoràmica meravellosa. Si continuau en direcció al far, arribareu a la platja de Formentor, on podeu fer un passeig. Des de l’aparcament del km 13, podeu baixar a peu a Cala Murta o a Cala Figuera. Des del km 14,9 surt a la dreta una senda que ens porta, en 20 minuts, a Cala en Gossalba. Poc abans del far, podeu baixar pel camí del moll del Patronet, per on arribaven subministraments abans que es construís la carretera.

A Pollença i als seus voltants, es poden visitar les coves funeràries de la Cala de Sant Vicenç, pujar a peu al puig de Maria o visitar el Calvari. Des del Port de Pollença, es pot caminar cap a Cala Bóquer o enfilar-se per la perillosa cresta de la serra del Cavall Bernat.

Observacions

Atenció als 200 metres de túnel de la carretera de tornada (és millor disposar d’una llanterna o de guardapits reflectors), i a la senda per pujar i baixar el Fumat, que es troba en mal estat.

Enviau una postal

Enviau una postal de Calas y miradores de Formentor amb una dedicatòria al vostre destinatari. Escriviu les dades del vostre enviament i pitjau «envia».

Destinatari:

Remitent:

Missatge

Si t'agrada el contingut de Senderos de Mallorca i vols ajudar a millorar, pots fer-ho amb una donació que ens ajudarà a mantenir la web i poder millorar-la. Gràcies!